Saturday, January 24, 2015

Pe drumuri americane …


 1/23/15

            Expressways, freeways, highways, avenue, street sunt o multime de denumiri si, culmea, ele si exista.
            Strazile (am sa le spun la modul general strazi) in America sunt foarte largi, sunt bine asfaltate si sunt marcate la tot pasul. Benzile sunt foarte largi, cam cat o masina si jumatate, sunt enorme. Deasemenea si masinile sunt uriase. Daca te depaseste un camion zici ca acum gata, asta a fost, te inghite! Fiecare strada pe langa benzile pe care se circula mai are inca o banda (cum ar fi la noi banda de accelerare pe autostrada). Aceasta banda o poti folosi ca loc de parcare.
            Nimeni nu se inghesuie, nimeni nu depaseste, nimeni nu claxoneaza cu toate ca toata lumea se grabeste. Sunt enervanti de calmi. Se pastreaza o distanta de doua lungimi de masina (asa scrie la carte). Nimeni nu franeaza peste tine sau sa auzi demaraje… totul se intampla cu calm pentru ca ai pe unde sa circuli. De exemplu ca sa mergi la film iesi repede pe autostrada (expressway) care are nu mai putin de 5 benzi care sunt circulate ca un furnicar.
 Masinile nu se opresc niciodata. Oriunde te-ai duce ajungi repede. Cand ni se spunea: “Aaaa este aproape, la 15 minute” sau “5 minute”. Aici in minutele astea chiar circuli nu stai in trafic pe la semafoare.
           Pe autostrada avem 3 benzi functionale tot timpul si inca doua din care una este de intrare si iesire, nu ai voie sa opresti pe ea iar cea de-a cincea (HOV-2  lane) este speciala pentru masinile care au 2 sau mai multi pasageri, pentru masinile hibride si electrice, motociclete si autocare. In alte zone exista si HOV-3 lane.
            Intersectiile sunt asa de mari ca la un moment dat nu mai sti la care semafor sa privesti. Toate semafoarele sunt agatate pe sarme. Strazile sunt pictate cu semne si pe marginea drumurilor sunt o multime de panouri, sa nu mai spunem ca pe autostrada sunt  multe  indicatoare si afisaje luminoase care contin informatii in timp real despre gradul de aglomerare si timpii de parcurs intre 2 puncte diferite aflate in zona pe care urmeaza sa circuli . Nu ai cum sa te pierzi. Totul este foarte simplu aici te orientezi dupa punctele cardinale. Ba o iei catre nord ba catre sud asta pe autostrazi, strazile mai mici care sunt mult mai mari decat va inchipuiti sunt numerotate cu cifre. Simplu nu? Asa zic eu acum… insa nu este chiar asa de simplu, totul este prea urias.
            Acum m-am mai obisnuit cu Lolita. Este foarte simplu sa conduci o masina dotata cu o cutie de viteze automata. Nu depui nici un efort, nu ti se opreste masina, nu o ia la vale… de aceea copiii de 16 ani isi pot lua un permis de incepator. Pot conduce cu un adult langa ei pana la 18 ani cand isi pot lua permisul.
            Noi pentru ca aveam permise de conducere am sustinut un test grila si acum avem permise de incepator, am facut un curs de conducere in siguranta si mai trebuie sa dam proba practica:” cu Lolita la condus”. Noi oricum o plimbam pe Lolita, avem voie cu permisele din Romania.
            Sa revenim la autostrazi. Inca nu stiu diferenta dintre denumirile lor insa sunt uriase cu multe iesiri si multe intrari, cu poduri si noduri exact cum am vazut in filmele americane. Fiecare iesire sau intrare este numerotata , nu are un nume, are un numar. Eu circul numai cu GPS-ul. Inainte de a pleca setezi adresa si te duce direct la destinatie fara probleme. Chiar aseara aveam impresia ca nu ma duce unde trebuie ( ratacita cu GPS-ul hahahah) dar el stia mai bine ca mine unde trebuia sa ajung.
            Asfaltul este foarte bun, NU ARE GROPI. Nu cred ca si-ar permite sa incetineasca traficul, nu stiu unde s-or duce atatea masini sau de unde or veni dar este un ocean de masini. Majoritatea sunt foarte mari. Lolita noastra este normala dar este finuta, este plusata la interior si tine de cald. Cateodata nu vrea sa-si stinga farurirle dar pana la urma reusim.
            Combustibilul este foarte ieftin. Aici toata lumea inainte de plecare isi incalzeste masina,  cateodata sta masina pornita si cate o jumatate de ora…  Un plin de benzina pentru Lolita este $40.00.
Au 3 calitati la benzina, pretul per gallon (3,78 litri) variind de la $2,3 la $3,25, functie de reteaua de benzinarii si calitatea pe care o selectezi la pompa. Tinand cont ca un salariu mediu este in jur de $3000 cred ca va dati seama ca este mai nimic.
La benzinarie totul faci singur. Alimentezi, platesti, tot ce iti trebuie gasesti afara pe automatul de benzina. Exista o singura persoana care sta intr-un chiosculet ( acest chiosculet este foarte diferit de benzinariile din Romania). Aici totul este mai rupt in coate. Probabil de aceea este asa de ieftina benzina la pompa. Pretul nu este standard, este diferit de la o benzinarie la alta. Chiosculetul are de toate: ziare, bauturi, chipsuri, tot felul de nimicuri. Nu am fost la o toaleta sa vad cum este dar cred ca este curat. Nu stiu ce fac sau cum fac ca toaletele sunt curate ( pe unde am fost la toaleta toate au fost ”luna”). La baie nimic nu este rupt in coate, poate as putea scrie un articol despre bai. Totul este luna ! Totul sclipeste, nu trebuie sa pui mana pe nimic totul este automat si pe deasupra ai si de toate.
            Sa revenim la strazi. Avenue este o strada cu patru benzi: pe doua circuli iar pe altele doua poti parca. Sunt foarte intresante aici regulile de circulatie. Pe Avenue ai intersectii cu stopuri (all way stop) din 300 in 300 de metri si trebuie sa opresti 3 secunde deci viteza nu ai cum sa prinzi pe o strada asa buna. La aceste stopuri regula este primul venit, primul servit! Mi s-a parut aiurea fara prioritatea de dreapta dar m-am obisnuit. Poti intr-o intersectie foarte mare pe verde sa dai prioritate dar esti avertizat prin indicatoare atasate semaforului. M-am obisnuit si cu asta dar mi s-a parut bizar sau poate eu nu am intalnit intersectii asa de mari pana acum. Exista tot felul de semne care trebuiesc respectate: poti sa o iei la dreapta pe rosu sau nu poti. Intersectiile si nu numai (si pe alte strazi mai mici) sunt doate cu camere si daca exista o neregularitate vei fi pozat si iti trimite amenda acasa in cutia postala. (va trebui sa fac un articol despre cutia postala, este foarte interesant). Aici nu ai cum sa scapi de ei. Stiu in orice moment unde esti, binenteles daca esti legal. Camerele au blitz-uri, te pot fotografia oricand. Nu prea am inteles cum funtioneaza dar cred ca sunt supravegheate de un om , nu stiu inca… sau poate de un robot ?
            Cand a nins, strazile parca erau unse cu ceva, nu s-a prins nici pic de zapada pe ele. Toate caile de acces erau fara zapada, totul este foarte ingrijit cu mare atentie. Zapada era decat pe spatiu verde, pe case, pe oriunde dar nu pe strazi.
            Sherif-ii pe autostrazi sunt imbracati exact ca in filme, inclusiv cu palariile alea mari. Exista o multime si ies de pe unde nu ai de gand. Nu am vazut  nici o masina de politie ascunsa pana acum. Nu am avut de aface cu ei insa am inteles ca totul este amiabil. Ei nu spun prea multe daca ai incalcat legea ti se intocmeste procesul verbal cu amenda aferenta. Daca nu esti de acord cu cele constatate te duce imediat la judecatorul din localitatea unde ai comis contraventia ( tare nu ? ). Te judeca si gata cu sentinta, amenda sau ce o fi…dar cu toate ca poti pierde aproximativ 1-2 ore de obicei sentinta judecatorului reduce valoarea amenzii cam cu jumatate.
            Important, aviz bautorilor! Poti bea o bere mica de 350ml pe ora. Bizar, asta chiar mi s-a parut bizar, sau un pahar de vin sau alta bautura alcoolica ( in cartea de conducere sunt scrise cum si cat sa bei).  Hahha cat si cum sa bei ? Limita este de 0.05mg/L insa daca te prinde baut ( adica mai mult decat limita)… esti ars . Lucrurile astea vi le spun din cartea care am studiat-o pentru permisul de incepator.
            Sa recapitulam: benzina ieftina, strazi bune ( am vazut si strazi cu gropi dar pe undeva pe unde nu locuia nimeni, erau niste case pe acolo dar aratau nelocuite), multe autostrazi si strazi cu benzi largi insa si masini sunt pe masura. Noi pana s-o avem pe Lolita ( Hyundai Sonata) am circulat mai mult pe jos. Toti soferii ne priveau, era foarte ciudat pentru ei, nu mai era nimeni pe jos. Nu au trotuare, noi am circulat pe benzile de parcare despre care v-am povestit.
            Cel mai important si in acelasi timp cel mai ciudat pietonii au prioritate pe oriunde. Ei pot traversa pe unde vor, chiar daca este zebra sau  nu, masinile se opresc si dau prioritate. Noi intr-o intersesctie mare am trecut pe verde al masinilor( noi aveam rosu binenteles dar nu am fost atenti) si nu aveam zebra si s-a oprit toata circulatia.
            Autobuzele scolare depasesc orice limita. Daca s-au oprit undeva pe o strada si au lasat stopurile in jos trebuie sa opresti la 6 metri distanta din orice parte ai veni. Daca autobuzele se opresc pe autostrada si au lasat stopurile in jos se opresc absolut toate benzile din toate partile. Copiii sunt mai presus de orice. Asta imi place foarte tare. Copiii nostrii merg in siguranta la scoala. 
            Cred ca nu am omis ceva despre strazi, autostrazi , highway, expressway, avenue, street etc
            Si cateva cuvinte despre noi. In fiecare dimineata eu il duc pe Adi la serviciu cu Lolita ca sa ma pot intoarce cu ea acasa. Adi a luat primul CEC astazi si suntem foarte multumiti. Doamne ajuta ! Copiii merg la scoala in fiecare zi si se vede o imbunatatire substantiala. Mihnea a avut un test la matematica si a luat 90% ( nu a inteles enuntul unei probleme, cu toate ca are o profesoara de engleza care sta cu el la toate testele sa il ajute daca are nevoie insa el este invatat ca in Romania- nu intreaba nimic… se va schimba…. In timp ..) iar Horia a avut un test la matematica si a luat 95% pentru ca nu a inteles un enunt. Sunt foarte multumita de Horia pentru acest test pentru ca a avut numai probleme cu enunt si profesoara lui de engleza i le-a citit si el le-a rezolvat. Am fost foarte incantata de evolutia lui.( o sa urmeze inca un post despre scoala in care o sa explic ceea ce am mai inteles si o sa postez si testele). Mihnea este un baiat de exceptie, se descurca la scoala cu limba, cu testele, cu invatatul si mai nou are prieteni si prietene. Sunt foarte mandra de ei pentru ca au incercat sa inteleaga ca viata noastra s-a schimbat si trebuie sa avem rabdare in toate. “Rabdarea este o virtute” asa m-a invatat parintele meu drag, parintele Adrian. Trebuie sa avem rabdare cu noi si cu ceilalti.
            Eu am avut un interviu la o firma de resurse umane ( o sa postez despre interviuri si despre vanatoarea de job-uri) am ramas profund impresionata si merg la biblioteca la tot ce imi cade in mana (engleza, fotografie, Access, Quikbooks, vanatori de job-uri etc) unele le stiam insa incerc sa interactionez cat mai mult cu oamenii.
            Mi-as dori sa postez mai des dar inca nu am intrat intr-un program, intr-o normalitate.
            Va salutam cu drag dintr-o lume indepartata… America !
























No comments:

Post a Comment